bio

Italiano

Laura Zattra (PhD) si occupa di musica dei secc. XX-XXI, musica elettroacustica, creatività collaborativa, didattica della musica e della composizione, musica e tecnologia, analisi del processo compositivo, donne compositrici. Ha conseguito il Dottorato di ricerca in Scienze della Musica (Trento) e Musique et Musicologie du XX siècle (Paris IV-Sorbonne) e il post dottorato all’Università di Padova. Ha soggiornato in Francia (ENHS Lyon; Paris IV-Sorbonne; Ircam Paris). Ha collaborato con l’IRCAM di Parigi (chercheuse invitée CNRS), la De Monfort University (UK), la Calgary University (Canada), la McGill University, l’Università di Padova, con conservatori e istituzioni nell’ambito della ricerca e della didattica. Come flautista, ha insegnato in scuole private e pubbliche. È Membro dell’équipe APM (Analyse des pratiques musicales) dell’IRCAM di Parigi (http://apm.ircam.fr/), del Comitato Scientifico dell’AIMI (Associazione di Informatica Musicale Italiana) e del Consiglio di Amministrazione e tesoriere (2003-2006); membro dell’IreMus (Sorbonne-ParisIV), e dell’Electroacoustic Music Studies Network (EMS). Ha pubblicato: Studiare la computer music. Definizioni, analisi, fonti (2011); Renata Zatti. Invenzione musicale (2012); Musica e famiglia. L’avventura artistica di Renata Zatti (2010); Vent’anni di musica elettronica all’università di Padova. Il Centro di sonologia computazionale (con S. Durante, 2002); Presenza storica di Luigi Nono (con A.I.De Benedictis, 2011) e numerosi saggi, tra cui le voci Angelo Paccagnini e Teresa Rampazzi per il Dizionario Biografico degli Italiani dell’Enciclopedia Treccani. lazattra.wordpress.com/

English

Laura Zattra (Musicologist) obtained her PhD (2003) in Music and Musicology at the Sorbonne Paris IV under the direction of Marc Battier and in Musical Sciences at Trento University under the direction of Rossana Dalmonte. She pursued post-doctoral studies at the University of Padova, she obtained research grants from the same university (2006-2012), from EHESS Lyon (2002-3), De Monfort University (2008-9), Calgary University (2011), from CNRS France (2012) and IRCAM in Paris (2017). Her writings include the book Studiare la computer music. Definizioni, analisi, fonti (2011), Musica e famiglia. L’avventura artistica di Renata Zatti (2010), Invenzione Musicale (L.Zattra ed., 2012), the co-edition of Presenza storica di Luigi Nono (2011) and Vent’anni di musica elettronica all’università di Padova (2002) as well as articles and book chapters (Computer Music Journal, Contemporary Music Review, Musicae Scientiae, Journal of New Music Research, Organised Sound, Musimédiane…; she recently curated two entries for the Italian Encyclopedia Treccani). She is a member of the Associazione di Informatica Musicale Italiana, the APM équipe at IRCAM Paris, the IReMus at Sorbonne Paris IV, the Electroacoustic Music Studies Network. Her musicological expertise covers the twentieth century and particularly of the post-World War II period and XXI century, the analysis of electroacoustic music, the philology of music, the interaction of music and technology, ethnography and oral history applied, women composers, the analysis of compositional process.

Français

Après une thèse de doctorat consacrée à l’interaction musique(science-technologie à l’Ircam et au CSC (Padoue) sous la direction de Marc Battier et Rossana Dalmonte (Sorbonne – Trento), elle a publié de nombreux travaux sur l’analyse et la philologie de la musique électroacoustique. Dans le cadre de ses études sur la dimension collaborative de la création musicale, elle a rejoint en 2012 l’équipe Analyse des pratiques musicales de l’IRCAM comme chercheuse invitée CNRS et l’IreMus en 2016. Elle s’intéresse à l’étude des textes produits pendant la genèse d’une œuvre, avec un intérêt particulier pour la recherche dans les archives privées et institutionnelles. Elle a conduit des recherches sur les compositeurs John Chowning, Agostino Di Scipio, Luigi Nono, Angelo Paccagnini, Teresa Rampazzi et Renata Zatti. Elle a publié Studiare la Computer Music. Definizioni, analisi, fonti (2011); co-autrice de Presenza storica di Luigi Nono (2011) et Vent’anni di musica elettronica all’università di Padova (2002), articles et chapitres de livre. https://lazattra.wordpress.com/

current activity

Docente a contratto (dal 2013) di Storia della Musica Elettroacustica presso il conservatorio “A. Boito” di Parma.

Docente a contratto (dal 2013) di Storia della Musica Elettroacustica presso il conservatorio “Venezze” di Rovigo.

Chercheuse invitée CNRS, Ircam Paris (june-october 2012) e ricercatore associato dell’équipe APM.

Writing and editing (music, art, sound and noise).

Research activity.

Teaching activities, seminars, conferences.

Member EMS – Electroacoustic Music Studies Network

2001-today: Teresa Rampazzi: her life and music and Teresa Rampazzi website

education

Maître de conférences – obtained qualification (Section 18 et 22)..

Ph.D in Musical Sciences (2000-2003) – XVI ciclo (Trento University) and Musique et Musicologie du XX siècle (Concepts et Langages, Sorbonne-Paris IV), 2000/2003 -Supervisors: Prof. Rossana Dalmonte – Prof. Marc Battier – Ph.D thesis: “Science et technologie comme sources d’inspiration au CSC de Padoue et à l’IRCAM de Paris” (text in French). Dissertation: 2003, November, 12 – Board of examiners: Prof. Rossana Dalmonte, Prof. Marc Battier, Prof. Gianni De Poli, Prof. Jean-Yves Bosseur

Conservatory of Music, Venice (Italy) : 2 years student of Electronic Music (2001-2003).

University of Padova (Italy), Department of Music and Performing Arts, Graduation Magna cum Laude on Musicology (Facoltà di Lettere) – Advisor: Sergioo Durante, March 2000. Thesis Title: “Da Teresa Rampazzi al Centro di Sonologia Computazionale (C.S.C.). La stagione della musica elettronica a Padova”

Internationales Musikinstitut, Darmstadt (Germany): Ferienkurse für Neue Musik, July 1998 (Flute with Carin Levine)

Flute degree (1994) at Music Conservatory of Vicenza (I)

School leaving certificate (1992) (‘Maturità’ awarded after five years of ‘Liceo’) – Liceo Linguistico “G.Zanella” – SCHIO (VI)

scholarships

2012: CNRS chercheuse invitée: équipe APM (Analyse des pratiques musicales), Ircam (Paris, France).

2011-2012: non-tenure-track research fellow at Padua University (Dipartimento dei Beni Culturali)  (supervisors: Prof. Nicola Orio, Prof. Sergio Durante) (research project: COEM – Cooperative Electroacoustic Music).

2006-2010: non-tenure-track research fellow at Padua University (Dep. of Visual Arts and Music) (supervisor: Prof. Sergio Durante) (research project: women studies, somen composers: Teresa Rampazzi and Renata Zatti).

2004-2006: Post-doctoral fellowship at Padua University (Dep. of Visual Arts and Music) (supervisor: Prof. Sergio Durante) (research project: electroacoustic music studies).

2002-2003: Bourses MIRA (Mobilité Internationale Rhône-Alpes, France), auprès de l’École Normale Supérieure de Lyon (E.N.S.).

2001-2003: PhD Fellowship, University of Trento, Italy.

2001: Maratea (I): Fellowship at the Scuola Estiva di Musica e Filosofia di Maratea, VI edition, 26-30 August 2001.

2000: Venezia (I): Fellowship for the participation at the international conference “L’orizzonte filosofico del comporre nel XX secolo”, Fondazione Levi, Venezia, May 2000.

projects, collaborations

Docente a contratto (dal 2013 al 2017) di Fondamenti e didattica della Musica, Laurea Magistrale interateneo in Scienze della Formazione Primaria, Università di Padova, dipartimento FISPPA.

2011-today: collaborazione con Die Schachtel.

2011: “Teresa Rampazzi. La musica ben calcolata”, general chair and scientific commitee, 21st June, Padova.

2011: collaborazione con Novecento Veneto Musica: ricerca in progree sugli archivi musicali sommersi presenti in Veneto.

2010-2011 (in progress): genetic process in “A Pierre” by Luigi Nono; collaboration with University of Calgary, CA (SSHRC grant, www.ucalgary.ca (project title: Plotting the displacement of sound and seeking virtual voices in Luigi Nono’s late work).

2007-today: De Montfort University: EARS Project. Collaboration (Italian Thesaurus): http://www.mti.dmu.ac.uk/projects.htm

2008: Università di Padova. “Analisi, progettazione e sviluppo di metodologie innovative per lo studio e la diffusione di testi musicali” – Progetto interarea (Nicola Orio).

2007: Università di Padova: NUOVI LIMITI DELLA FILOLOGIA MUSICALE. Progetto per nuova ricerca, finanziato con fondi di ateneo ex 60%, anno 2007. Altri componenti il gruppo di ricerca: ZATTRA Laura, BIZZARINI Marco, DOSSENA Pietro, FANO Vitale, GRASSO CAPRIOLI Leonella, ZIOSI Roberta.

2006-2007: Project: “La Giornata dell’Ascolto” – one day musical itinerary based on the theme of ‘Listening and Space’ – Padua, 27 May 2007. Various institutions, groups, composers, musicians involved. http://padovacultura.padovanet.it/homepage-6.0/2007/04/giornata_dellascolto.html

2006: Organizing Commitee: International Conference “Presenza storica di Luigi Nono – Historical presence of Luigi Nono” – 1, 2 December 2006, University of Padua – Dep. of Visual Arts and Music (in collaboration with Archivio Luigi Nono, Venezia)

2003-2006: Member of the administration staff of the AIMI, the Italian Association of Musical Informatics

2006-2007: Collaboration between University of Padua – Laboratorio Mirage (Gorizia) and Die Schachtel, for the publications of music by Teresa Rampazzi, Italian pioneer of electroacoustic music

2006: Collaboration for the editing of the gatm review (Gruppo di Analisi e Teoria Musicale): special issue dedicated to live eletronic music

2005: Project: “La coscienza del testo musicale fra teoria e composizione in età moderna” – Anno 2005 – prot. 60A12-4291/05 (Ricerca Scientifica Fondi quota ex 60%) Responsabile: Durante Sergio Componenti del gruppo di ricerca: Bizzarini Marco, Zattra Laura, Grasso Caprioli Leonella, Ziosi Roberta.

2004-06: Collaboration for the editing of the didactic material for the course “Fondamenti della comunicazione musicale” (Sergio Durante ed.), Padua University, Dep. of Music.

2003-04: Collaboration for the project PRIN ARCHIVI VENETI DI MUSICA CONTEMPORANEA — ARCHIVES OF CONTEMPORARY MUSIC IN THE VENETO REGION Local responsible (Prof. Elisa Grossato) Progetto di ricerca di interesse nazionale, finanziato con fondi MIUR ex 40%, bando 2002. Durata biennale. Responsabile nazionale: DALMONTE Maria Rossana. Titolo del progetto nazionale: Archivi italiani di musica contemporanea. Altri componenti dell’unità operativa: ZANOVELLO Giovanni, ANTOLINI Massimo, BISSOLI Francesco, ZATTRA Laura. Realization of an archive of musical production by venetian contemporary-music composero, data-base creation, website creation: http://musarch.lett.unitn.it

2004: Collaboration for the “Liv&Fashion. L’altra veste del Liviano” event, Padova, 3 July 2004, Atrio di Palazzo Liviano (musical coordination), Corso di Laurea in Cultura e Tecnologia della Moda.

2002-3: Country: Italy, City: Padova, Institution: CSC (Centro di Sonologia Computazionale dell’Università di Padova) – Activity: study of research, musical and scientific activity for the graduation thesis and later for the doctoral thesis. Tutors: Giovanni De Poli, Graziano Tisato, Alvise Vidolin and various researchers

1 novembre 2002 – 31 gennaio 2003 Country: Francia, City: Lyon, Institution: ENS-LSH (Ecole Normale Supérieure – Lettres et Sciences Humaines) Activity: MIRA fellowship (study of French and research for the doctoral thesis) Tutors: Marie Gautheron (“l’oeuvre d’art: de l’exercice du regard au travail de la description”), Yves Winkin (“histoire des sciences sociales”), Jean-Michel Roy (“Révolution cognitive”), Cécile Sabatier (“Français langue étrangère”).

2002: Contract for the editing of the book “Vent’anni di musica elettronica all’università di Padova. Il centro di sonologia computazionale” (Sergio Durante and Laura Zattra eds.), Palermo, CIMS, Archivio Musiche del XX secolo, 2002 (Centro di Sonologia Computazionale dell’Università di Padova – CSC).

2001-03: Country: Francia, City: Paris – Institution: IRCAM (Institut de recherche et coordination Acoustique/Musique). Activity: study of research, musical and scientific activity for the doctoral thesis. Local guide: Prof. Marc Battier and various researchers

2000: GRAZ (A), 27 November – 1 December 2000. Seminar participation “Audio Signal Restauration. Theorie & Application”, Prof. Robert Höldrich, IEM – Institut für Elektronische Musik und Akustik.

1998-99: Country: Italy, City: Padova Institution: CSC (Centro di Sonologia Computazionale dell’Università di Padova) Activity: study of research, musical and scientific activity for the graduation thesis and later for the doctoral thesis. Tutors: Giovanni De Poli, Graziano Tisato, Alvise Vidolin and various researchers

teaching experience (academic and other)

2013-today: Fodamenti e didattica della Musica, Dipartimento FISPPA, Università degli Studi di Padova.

2013-today: Storia della Musica Elettroacustica – conservatorio “Venezze” di Rovigo

2013-today: Storia della Musica Elettroacustica – conservatorio “Boito” di Parma

2011-2016: Laboratorio Fondamenti e didattica della musica, Scienze della Formazione Primaria, Università di Padova.

2010-2011: “Musica e Musiche nei secc. XX-XXI. Stili, ascolto, evoluzioni musicali nell’epoca attuale”, Università Adulti e Anziani, sez. Valdagno (VI), 2, 9, 16 dicembre 2010, 13, 20, 27 gennaio 2011, 3, 10 febbraio 2011.

2010: Laboratorio di Storia e tecniche della musica elettroacustica (University of Padua, Dep. Of Visual Arts and Music).

2009: Laboratorio di Storia e tecniche della musica elettroacustica (University of Padua, Dep. Of Visual Arts and Music).

2008: seminars within the course of Music Analysis and Philology of Music (Prof. Sergio Durante)

2007: two seminars within the course of Music Analysis (Prof. Sergio Durante): title: The Analysis of electroacoustic music.

2007: seminar: Fondamenti della Comunicazione Musicale (Prof. Leonella Grasso Caprioli), University of Padua, Dep. Of Visual Arts and Music.

April 2006 (10 hours): seminar within the course of Philology of Music (Prof. Sergio Durante), University of Padua, Dep. Of Visual Arts and Music.

2003-2004: Teaching contract for the seminar “Storia della Musica Orientata alla Composizione” (Triennio Superiore Sperimentale di I Livello – Musica e Nuove Tecnologie), Conservatory of music “G.Tartini” di Trieste.

October 2005 – June 2006: Flute teaching (high school ‘Liceo’, specializing in classical linguistic and musical studies, “Zanella” – Schio, Italy)

2000-2005: temporary teaching jobs: Italian, History and Geography in various secondary schools.

1994-2016: Flute, chamber music, music theory teaching (private schools)

Advertisements