“Musique mixte”: Writing of Sound, and the Problem of Sources

immagineIn my new publication I discuss the concepts of écriture, micro and macro forms, internal and external writing of sound, and analysis, in musique mixte.

Laura Zattra, “Les écritures des musiques informatiques mixtes à la lueur des sources documentaires”. This is a chapter for the book Musique et Technologie. Regards sur les musiques mixtesMarc Battier, Evelyne Gayou, Daniel Teruggi eds., Portraits polychromes, INA Institut National de l’Audiovisuel, 2016, ISBN 978-2-86938-244-2, pp. 195-230.

In this music, Fusion and Contrast are two opposite ends in the spectrum of the writing of sound, with various degrees of mixité between the two. In the first part, I propose this model of analysis. In the second part, I present two case studies where these cathegories are very well exemplified: Inharmonique by Jean-Claude Risset and Sotto Pressione by Wolfgang Motz, two computer music pieces realized in 1977 and 1982 respectively. Philology and the analysis of sources is the method behind the whole proposed theoretical model. Sources (computer data in particular) are the means we have to study and retrieve these cathegories when tracking the creative compositional process.

Text introducing the chapter:

Le concept d’écriture musicale implique différentes stratégies de com position, notation et réalisation des idées musicales. Cet article propose une classification des types d’écritures qui se réalisent dans la musique mixte, où la fusion et le contraste des timbres représentent les deux pôles vers lesquels les choix stylistiques verticaux et horizontaux (instrumentaux et électroacoustiques) peuvent s’orienter. L’analyse musicologique est le moyen pour arriver à tracer un bilan des écritures, mais le problème de repérage des sources documentaires et leurs variétés risquent d’empêcher une enquête focalisée sur la reconstruction des stratégies compositionnelles. En particulier, on présente deux cas d’analyses où l’écriture fusionnelle est déterminante, mais qui souffrent du manque partiel de sources documentaires : Inharmonique de Jean-Claude Risset, une des premières oeuvres informatiques mixtes réalisées à l’Ircam en 1977, et Sotto pressione de Wolfgang Motz, oeuvre produite à Padoue en 1982.

Musique et Technologie. Regards sur les musiques mixtesMarc Battier, Evelyne Gayou, Daniel Teruggi eds., Portraits polychromes, INA Institut National de l’Audiovisuel, 2016, ISBN 978-2-86938-244-2. List of authors: Evelyne Gayou, Marc Battier, Daniel Teruggi, John Dack, Aï Higashikawa, Bruno Bossis, Brice Tissier,  Lin Ni Liao, Yann Geslin, Denis Dufour,  Laurent Cuniot, Philippe Lalitte, Gilles Racot, Laura Zattra, Pierre Couprie.

Find the chapter on researchgate or Academia.edu.

 

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